Κοινωνικός Νους

Κοινωνικός Νους

https://www.instagram.com/vaya_kapa_artist/?hl=en

Κοινωνικός Νους. Τα παιδιά «τεντώνονται» και γνωρίζουν τον κόσμο χρησιμοποιώντας το σώμα τους (Piaget). Ο Merleau-Ponty εξηγεί τη διαμόρφωση των ανθρώπινων νοητικών δραστηριοτήτων βάσει της προσαρμογής των σωματικών κινήσεων προς την επίτευξη των στόχων της καθημερινότητας. Αντίληψη σημαίνει να είσαι παρών μέσω του σώματος. Ο Εαυτός προσαρμόζεται στα αντικείμενα και μαθαίνει γι’ αυτα διαμορφώνοντας κι επαναδιαμορφώνοντας τα σώμα ή επανατοποθετώντας το αντικείμενο. Καλούμαστε στη δράση εξαιτίας της απώλειας της ισορροπίας μεταξύ Εαυτού και Κόσμου.


Εικόνα

Η εικόνα του σώματος αλλάζει συνεχώς σε σχέση με τις εμπειρίες μας στον κόσμο. Ιδιαίτερα από τη συναισθηματική και σωματική επαφή με άλλα σώματα (P.Schilder). Ο καθένας μας είναι μια πηγή νοήματος, μια πηγή ροής νέων κατασκευών μέσα στον εγκέφαλο και το σώμα μας. Μας προστατεύει η ιδιωτικότητα της απομόνωσης. Οι ενέργειές μας διαχέονται συνεχώς στον κόσμο, αλλάζοντας κι αυτόν και τη σχέση του σώματός μας με αυτόν. Αυτό το δυναμικό σύστημα αποτελεί τον Εαυτό.


Πολιτισμός

Ο πολιτισμός προκύπτει από το δίκτυο νοημάτων που προέρχεται από τη διαδραστικότητα των ανθρωπίνων εγκεφάλων. Αυτό το δίκτυο σχηματίζει το ζωντανό περιεχόμενο του νου. Οι εγκέφαλοι λειτουργούν από κοινού για να δημιουργήσουν πολιτισμό, μέσω της ανθρώπινης επικονωνίας. Οι εγκέφαλοι των πρωτευόντων εξελίχθηκαν ως πομποί και δέκτες εκφράσεων του προσώπου που τελικά οδηγούν στην ομιλία. Η ανταλλαγή εκφράσεων είναι μια κοινή, δημόσια παράσταση που τοποθετεί την έννοια του ατόμου σε ένα δίκτυο προσώπων.


Περιβάλλον

Η συνεχής εξέλιξη της κοινωνίας οδηγεί σε αλλαγές στην προσωπικότητα των ατόμων καθώς καλούνται να προσαρμοστούν στο εξελισσόμενο περιβάλλον. Ως εκ τούτου, η κοινωνία και οι κοινωνικές διαδικασίες, ταυτόχρονα πλαισιώνουν και εισέρχονται στα άτομα από την αρχή της ζωής. Οι απόψεις σχετικά με τη σεξουαλικότητα, την εγκυμοσύνη, τη μητρότητα, την ανατροφή των παιδιών, την εκπαίδευση, τους ρόλους των φύλων, την οικογενειακή ζωή, τις διάφορες «τελετουργίες» που σηματοδοτούν τη μετάβαση του ατόμου από την παιδική στην εφηβική ηλικία και την ενηλικίωση είναι βυθισμένες στην κουλτούρα της κοινότητας.


Εξέλιξη

Η εξέλιξη των πολιτισμών και των κοινωνιών γίνεται μέσω της μετάδοσης της γνώσης. Αυτή την μη γενετική μετάδοση ονομάζουμε “Memes”. Τα Μιμίδια αποτελούν πολιτισμικά μεταδιδόμενη γνώση που συχνά διαθέτει ισχυρό συμβολικό νόημα. Οι δυνάμεις του πολιτισμού καθορίζουν τις πολύ βασικές λειτουργίες μας, όπως η αντίληψη κι όχι το αντίθετο. Τα άτομα από διαφορετικούς πολιτισμούς  ερμηνεύουν διαφορετικά καταστάσεις και κοινωνικές παραστάσεις, όχι επειδή έχουν διαφορετική αντιληπτική πρόσληψη· άλλωστε τα αντιληπτικά αισθητήρια όργανα λειτουργούν με τον ίδιο τρόπο σε όλους τους ανθρώπους. Αλλά ακριβώς επειδή το πλαίσιο και η κοινωνική συνθήκη διαχέονται με διαφορετικό τρόπο και επιδρούν στην ερμηνεία και την διαντίδραση.


Πεδίο

Ο H.Loewald υποστήριξε ότι οι ενήλικες και τα παιδιά ζουν σε κοινό ψυχοκοινωνικό πεδίο. Σε αυτό το πεδίο ο ενήλικας βρίσκεται στον πιο ανεπτυγμένο και πιο δομημένο πόλο και το παιδί στον λιγότερο δομημένο πόλο. Στην πορεία της ανάπτυξης, αλλά και στην πορεία της ψυχναλυτικής ψυχοθεραπείας, αυτές οι θέσεις αλλάζουν. Το παιδί ή/και ο ασθενής αποκτά ικανότητες που προηγουμένως υπήρχαν μόνο στον ενήλικα. Αυτό αποτελεί μια κίνηση προς την αυτονόμηση για το παιδί και προς τη πληρέστερη ικανότητα αυτοανάλυσης στον ασθενή.


M.Pines

Την ατομικότητα δεν θα τη βρούμε σε απομόνωση από τον κόσμο. Το άτομο είναι ον που διαμορφώνεται και μεταμορφώνεται συνεχώς μέσω της αδιάκοπης αλληλεπίδρασης μεταξύ εαυτού και του κοινωνικού κόσμου. Καταφέρνει να εξατομικεύεται μέσω της επίγνωσης της αδιάκοπης εμπειρίας. Η ατομικότητα δεν είναι δυνατόν να βιωθεί χωρίς τον κόσμο με τον οποίο, στον οποίο, δια του οποίου εισερχόμαστε κι επανερχόμαστε συνεχώς. Ο  Εαυτός υφίσταται ως εαυτός μόνο μέσα στη γόνιμη αλληλεπίδρασή του με τον Κόσμο του. Ο Εαυτός κάνει τον Κόσμο μέρος του εαυτού του και τον Εαυτό του μέρος του Κόσμου του. Η αξία της ατομικότητας έγκειται ελάχιστα στη μοναδικότητά της ύπαρξής της. Η αξία της έγκειται στον μοναδικό τρόπο που κάνει τον εαυτό της μέρος του κόσμου (M.Pines, 2003).


Cite this page as: Καραμανάβης Γ. Δημήτριος “Κοινωνικός Νους ” in psychiatrylarisa, 03.09.2022, https://psychiatrylarisa.gr/κοινωνικός-νους/

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.