Εικόνα

Εικόνα
@tembelabohle

Εικόνα. Το χάσμα γενεών εμπλουτίζεται πλέον από το τεχνολογικό χάσμα. Νέες έννοιες πιστοποιούν και καθορίζουν τις γενεαλογικές διαστρωματώσεις. Οι Baby Boomers προηγούνται της Generation Χ που προηγείται της Generation Υ που προηγείται της Generation Ζ. Μέσω αυτών των νέων τεχνολογιών, με μορφή γραπτού λόγου αλλά κυρίως με μορφή εικόνας, τα άτομα παρουσιάζουν τον εαυτό τους, εκτίθενται, εκφράζουν τις προσωπικές τους απόψεις, τις ιδέες και τις σκέψεις τους. Οι εικόνες και τα γραπτά που δημοσιεύονται με αυτόν τον τρόπο σχηματίζουν ένα ψηφιακό ίχνος που ακολουθεί το διαδικτυακό βίο του ατόμου.


Μήνυμα

Την αγωνία, να μεταδώσουμε ένα μήνυμα. Σε αυτήν την ανάγκη να γίνουμε πομποί και να αφήσουμε το αποτύπωμά μας, οι εικόνες κατέχουν εξέχουσα θέση. Αποστέλλονται, διαμοιράζονται, εκφράζουν και καθορίζουν την εικόνα του εαυτού στον «Κόσμο». Είναι φορέας μετάδοσης  συμβόλων και φαντασιώσεων. Μέσω των εικόνων στα κοινωνικά δίκτυα αναπαρίστανται κι εκείνες οι πλευρές του εαυτού που έχουμε  ορίσει ως προσβάσιμες σε όλους. Σ’ αυτόν τον επικοινωνιακό χώρο, η εικόνα κατέχει κεντρικό ρόλο. Συνδέεται, καθρεφτίζει και υποστηρίζει τη γλώσσα. Βρίσκεται στην ουσία της συμβολοποίησης.


Εικόνα

Η εικόνα τροποποιείται, κοινοποιείται, αλλάζει. Η χρήση της μπορεί να δείξει, να εκθέσει, να αποτελεί απόδειξη ύπαρξης ή εργαλείο προπαγάνδας. Επίσης μπορεί να κρύψει, να καλύψει, να δημιουργεί νέα πραγματικότητα· δημιουργώντας avatar, δημιουργώντας νέες ταυτότητες, κάποιες φορές φθάνοντας σε σημείο «αλλαγής» της ηλικίας και του φύλου. Επιτρέποντας έτσι τη διαφυγή από τις διαφοροποιήσεις των φύλων και των γενεών.


Εικόνες

Η εικόνα είναι εύπλαστη, μπορεί να χειραγωγηθεί. Εδράζεται στον φαντασιωσικό κόσμο του ατόμου που τη δημιουργεί και του ατόμου που την παρατηρεί. Οι εικόνες καθιστούν δυνατή τη διατήρηση, τη θέαση και την επανεξέταση προηγούμενων παραστάσεων κι ανθρώπων που έχουν πεθάνει και εποχών που δεν υπάρχουν πια. Είναι αποτυπώματα που αντέχουν πέρα ​​από τα όρια του θανάτου· μια ασυνείδητη συνήχηση της φαντασίωσης της αθανασίας.


Παράδοξο

Το παράδοξο στις νέες αυτές τεχνολογίες είναι ότι αφενός, θεωρούνται τα μέσα κατάκτησης γνώσης κι επικοινωνίας – με τη συνεχώς αυξανόμενη ταχύτητα και απόδοσή τους – , και από την άλλη, θεωρούνται  αιτίες κοινωνικής απόσυρσης. Έχουν δύο όψεις· μπορούν ταυτόχρονα να «σκηνοθετήσουν» τις δραματικές εικόνες της πολιτισμικής δυσφορίας (Freud, 1929) αλλά και να είναι φορείς της επέκτασης και του εμπλουτισμού της κουλτούρας. Και είναι αυτές που δίνουν στο ανθρώπινο σώμα κυρίαρχη θέση. Το σώμα εκτίθεται, μοιράζεται και σχολιάζεται. Μπορεί ακόμη και να «συγχωνευθεί» με το τεχνολογικό μέσο· το κινητό να γίνει προέκταση του δείκτη.


Εργαλείο

Ένα εργαλείο διαμοίρασης που μπορεί επίσης να οδηγήσει ταυτόχρονα σε απομόνωση και σε υπερέκθεση του εαυτού. Σε κοινωνική απόσυρση και ταυτόχρονα σε έκθεση της πολύ προσωπικής ψυχικής και σωματικής σφαίρας. Υπό το πρίσμα του αχανούς κι απεριόριστου διαδικτύου επικαιροποιούνται ερωτήματα σχετικά με το σώμα και τους περιορισμούς του. Το Διαδίκτυο συμβάλλει στη διασύνδεση των ανθρώπων μέσω των κοινωνικών δικτύων, των γραπτών μηνυμάτων και των «έξυπνων» κινητών τηλεφώνων. Αλλά αυτές οι νέες τεχνολογίες συνεπάγονται επίσης στροφή στον εαυτό. Στεκόμαστε μπροστά στην οθόνη, μπροστά στη συχνά παραμορφωμένη εικόνα του εαυτού. Αφήνοντας το χλωμό φως της οθόνης να καθρεφτίσει ότι μπορεί από την ύπαρξή μας και να συνθέσει μια συχνά παραπλανητική εικόνα.   


Έκθεση

Αυτή η έκθεση της προσωπικής ζωής στους άλλους δημιουργεί την αίσθηση της απώλειας της ιδιωτικότητας. Το απόρρητο και το εμπιστευτικό χάνεται τη στιγμή της «κοινοποίησης». Βέβαια αυτή η κοινοποίηση αφήνει το ανεξίτηλο σημάδι της προσωπικής μας ιστορίας σαν μια αναλαμπή στο διαδίκτυο. Σχεδόν εγκλωβίζει το άτομο σε ένα παρελθόν που δύσκολα αποτινάσσεται από πάνω του. Χάνει την ιδιότητα του δημιουργού. Μετά την κοινοποίηση των στοιχείων χάνεται μαζί με την ιδιωτικότητα και η ιδιοκτησία, το «δικό μου γίνεται δικό σου».


Όρια

Τα όρια σταδιακά σβήνουν και αραιώνουν. Αποκαλύπτονται ταυτότητες και σώματα. Το σώμα, με την ενίοτε ακραία ψηφιακή και διαδυκτιακή γύμνια του, μπορεί ως εικονικό πλέον να αποκαλυφθεί σε όλους τους ενδιαφερόμενους και μη. Και ως εικονική σάρκα πλέον διαμοιράζεται σε ψηφιακές γιορτές και όργια πολλές φορές εν αγνοία του δημιουργού της εικόνας. Οι νέες τεχνολογίες συντονίζονται με την διαχρονική ανάγκη και επιθυμία των ανθρώπων για επικοινωνία, μετάδοση κι αναπαράσταση. Προσφέρουν αμεσότητα και στενή επαφή με την εξέλιξη των γεγονότων, καθώς και εργαλεία αποτύπωσης ανεξίτηλων ιχνών της ύπαρξής μας.

Cite this page as: Καραμανάβης Γ. Δημήτριος “Εικόνα” in psychiatrylarisa, 16.09.2022, https://psychiatrylarisa.gr/εικόνα/

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.