G-XKBEQQ4X47

Σύμβολο

H.Bosch De tuin der lusten, 1500

Σύμβολο. Η ακρόαση της σιωπηλής φωνής των συμβόλων είναι δύσκολο εγχείρημα. Όσο περισσότερο προσπαθεί κανείς να καταστήσει το σύμβολο σαφές γραπτώς, τόσο περισσότερο απομακρύνεται από αυτό. Όσο περισσότερο το ακούει κανείς, τόσο λιγότερο καταλαβαίνει. Όσο από πιο κοντά το κοιτάζει, τόσο λιγότερο το βλέπει.

Ποιητές

Οι ποιητές τα γνώριζουν και τα γνώριζαν αυτά και μας «μιλούν» με το σύμβολο, παρακάμπτοντας τη λογοκρισία της λογικής, τις άμυνες και τις αντιστάσεις. Στρέφονται και στρέφουν τα σύμβολα απευθείας στο ασυνείδητό μας, μέσω του οποίου τα νοηματοδοτούμε.  

«Εγώ δεν είμαι ποιητής – τουλάχιστον όχι πρωτίστως. Δεν είμαι επίσης στην πραγματικότητα επιστήμονας- είμαι ψυχαναλυτής, και η ψυχανάλυση είναι μια επιστήμη με τις δικές της αρχές, τις αρχές της ψυχολογίας. Οι νόμοι της ψυχολογικής επικοινωνίας είναι διαφορετικοί από τους νόμους της φυσικής»

M. Grotjahn, 1971

Μηχανές

Η ίδια η τεχνολογική διαδικασία με τις μηχανές της οδηγεί στην αυτοματοποίηση της κουλτούρας μας. Η κατανόηση της μηχανής ως συμβόλου μπορεί να απεικόνίσει τη διαδικασία και να μας βοηθήσει να τη διαχειριστούμε ή να την ελέγξουμε. Θα διευθύνει η μηχανή τη ζωή μας ή θα διευθύνουμε εμείς τη μηχανή; Το καθήκον της εποχής μας είναι η ενσωμάτωση της μηχανής στην υπηρεσία της ανθρώπινης ελευθερίας. Η ραγδαία πρόοδος της τεχνολογίας οδηγεί στη διάδοση της πληροφορίας ή στη μηχανοποίηση της επικοινωνίας;

Τεχνολογία

Η τεχνολογία της σύγχρονης εποχής αναπαριστά την ευδαιμονία της πρώιμης ύπαρξης, αλλά επίσης απελευθερώνει και επανενεργοποιεί ισχυρά καταστροφικά στοιχεία. Το όνειρο της πρώιμης βρεφικής παντοδυναμίας τελειώνει όταν το παιδί συνειδητοποιεί ότι δεν είναι η μητέρα του και ότι ούτε μπορεί το ίδιο να ελέγχξει τη μητέρα του, όπως και ότι η μητέρα μπορεί να το εγκαταλείψει. Καμία μαγεία ή μυστηριακή παραίσθηση ή αίσθηση παντοδυναμίας δεν μπορεί να αναγκάσει τον κόσμο να υπακούσει στις επιθυμίες του βρέφους. Τότε έρχεται μια περίοδος απογοήτευσης ή οργής, εχθρότητας, καταστροφικών φαντασιώσεων, ακολουθούμενη από ενοχές.

Διαστροφή

Υπάρχει μια ιδιότυπη διαστροφή της στάσης μας απέναντι στη μηχανή ως πραγματικότητα και ως σύμβολο. Ως χειριστές μικροσυσκευών (gadgeteers) είμαστε εθισμένοι. Το gadget είναι στενά συνδεδεμένο με το φετίχ με το οποίο έχει κοινό φαλλικό χαρακτήρα. Aγωνίζεται για την τέλεια λειτουργία περισσότερο, παρά για τη χρησιότητα και την απόδοση. Οποιοσδήποτε σκοπός είναι δευτερεύουσας σημασίας και χρησιμεύει κυρίως ως δικαιολογία και όχι ως λόγος ύπαρξης του gadget. Συμπεριφερόμαστε σαν να αγοράζουμε στον εαυτό μας έναν μηχανοποιημένο, αποσεξουαλικοποιημένο, τέλεια λειτουργικό, πάντα ισχυρό φαλλό. Προβάλλουμε ως πολιτισμός πλέον τη φαλλική ηδονή σε μια συσκευή/εργαλείο

Ηδονή

Βιώσαμε την ηδονή της δυνατότητας επικοινωνίας μέσω των μικροσυσκευών (gadgets) – ειδικά από την περίοδο της πανδημίας και μετά. Μέσω μικρών κι έξυπνων υπολογιστών διαθέτουμε πλέον τις πληρέστερες μηχανές αναπαραγωγής φωνής κι εικόνας, τα τελειότερα ηχεία, ήχους surround, τρισδιάσταους ήχους και εικόνες.

Απόλαυση

Όμως μάλλον απολαμβάνουμε τον τέλειο ήχο/φωνή/εικόνα, προσπαθώντας να τον βελτιστοποιήσουμε και πιθανότατα ποτέ δε θα χαρούμε τη συμμετοχή στην απόλαυση του ήχου μιας συμφωνικής ορχήστρας. Ως εθισμένοι στις μικροσυσκευές θα απολαμβάνουμε μόνο τον τέλειο ήχο σε ένα είδος μηχανοποιημένης έκστασης. Εκστασιαζόμενοι όχι με τί ακούμε -το περιεχόμενο- αλλά με την ηχητική ποιότητα -το περίβλημα- του ακούσματος.  Αντίστοιχα ικανοποιούμαστε με την εικόνα και την αρτιότητά της, με τη «φιλτραρισμένη» υποταγή της στο πρότυπο ομορφιάς και σωματικής κατατομής.

Ίσως την απάντηση τη δίνει ο H.D. Thoreau όταν τον ενημέρωσαν ότι τώρα μέσω του τηλέγραφου η πολιτεία του Maine θα επικοινωνεί με την πολιτεία του Texas:

«Βιαζόμαστε πολύ να κατασκευάσουμε έναν μαγνητικό τηλέγραφο από το Maine στο Texas, αλλά το Maine και το Texas, μπορεί να μην έχουν τίποτα σημαντικό να πουν στη μεταξύ τους επικοινωνία»

Μήνυμα

Το μήνυμά μας μπορεί εύκολα να φτάσει μέσω των μέσω κοινωνικής δικτύωσης εκεί που θέλουμε ή και που δεν θέλουμε αλλά γιατί άραγε να θέλει ο δέκτης να το δει ή να το ακούσει; Ή εμείς ως δέκτες μπορούμε να έχουμε λόγο και κριτική στάση στα μυνήματα που δεχόμαστε;

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.